Problem med telia epost

För er som har Telia som internetleverantör och har problem med er email.


Telia har lagt om sin hantering av utgående epost innebärande att man måste ändra inställningar i sitt epostprogram.

Tyvärr är inte deras instruktioner helt korrekta innebärande att många av er har spenderat mycket tid och kraft med att försöka lösa de uppkomna problemen med felaktig information. Verkar dessutom som att det varierat över tiden, dvs vilket av nedanstående som fungerar.

Om ni har er email (inkommande email) hos oss, använd samma server för utgående som för inkommande om det inte fungerar med telia. Dvs

  1. Sätt utgående server till mail."dittdomännamn.se"
  2. Kryssa i säkerhet SSL/TLS
  3. Port skall sättas till 465
  4. Autentiering: Ja, samma som inkommande
  5. Ange din epostadress och ditt lösenord om det behöver anges
  6. Spara
  7. Testa

Om det inte fungerar är det ofta porten som automatiskt ändrats till 25 eller 587 alternativt att användarnamnet inte angetts rätt. Skall vara hela epostadressen. Sätt rätt uppgifter och försök igen.

Är det en iphone, välj manuella inställningar eftersom den annars kan ställa om till fel uppgifter. Samma sak med vissa androidtelefoner.

Har du inte din email hos oss, kan du kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så kan vi hjälpa dig att flytta den till oss om du vill eller beställa direkt på beställ-sidan.

 

Telias alternativ A:

  1. Ändra utgående server (SMTP) till mailout.telia.com.
  2. Ändra port för uttgaende server till 465
  3. Klicka i att användarnamn och lösenord skall användas.
  4. Klicka inte i att samma användare och lösen som till inkommande mail (eller inkommande server POP) skall användas.
  5. Ange ditt användarnamn och lösen som du har hos Telia (i vissa program kan man inte ange lösenord utan du får den frågan första gången du försöker skicka) .
  6. Klicka i att servern (SMTP-servern) skall använda säker anslutning (SSL)
  7. Spara
  8. Testa

Om du får upp att certifikatet är ogiltigt, eller liknande, beror det på att telia inte har olika certifikat för varje domän hos kunden och ni behöver då klicka i att ni accepterar riskerna och installera certifikatet.


Alternativ B:
  1. Ändra utgaende server (SMTP) till smtprelay1.telia.com.
  2. Ändra port för uttgaende server till 465
  3. Klicka i att användarnamn och lösenord skall användas.
  4. Klicka inte i att samma användare och lösen som till inkommande mail (eller inkommande server POP) skall användas.
  5. Ange ditt användarnamn och lösen som du har hos Telia (i vissa program kan man inte ange lösenord utan du får den frågan första gangen du försöker skicka) .
  6. Klicka i att servern (SMTP-servern) skall använda säker anslutning (SSL)
  7. Spara
  8. Testa

Alternativ C som inte är en säker uppkoppling (skall inte fungera längre, men gör det visst fortfarande);
  1. Ändra utgående server (SMTP) till smtprelay1.telia.com.
  2. Ändra port för utgående server till 25
  3. Klicka inte i att användarnamn och lösenord skall användas.
  4. Klicka inte i säker lösenordsautentisering.
  5. Klicka inte i att samma användare och lösen som till inkommande mail (eller inkommande server POP) skall användas.
  6. Ange inte användarnamn och lösen
  7. Klicka inte i att servern (SMTP-servern) skall använda säker anslutning (SSL)
  8. Spara
  9. Testa



Du hittar Telias hjälpsidor om epost via denna länk: http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/saker_epost.page


Sök ledigt domännamn:

- mycket mer än bara ett webbhotell

Informa­tion

Kontakta oss: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.0485-662995

Copyright© 2020 odibo